Gratis frakt over 499,- (maks 15kg)
Til kassen
Totalt: 0
Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Gratis frakt over 499,- (maks 15kg) | Stort utvalg | Rask handel
Montering ekstralys Tesla

Montering av ekstralys Tesla Model 3

 

Manualen gjelder montering av «vanlig» ekstralys. For montering av Lazer ekstralys med «SMART-funksjon», eller ekstralys med innebygget parklys se egen manual.

© Bilkomponenter AS

Versjon 1.2

Forbehold

Les hele manualen før du starter på installasjonen, og sørg for at du forstår alle aspekter ved monteringen.

Manualen forutsetter at du benytter bilkomponenter.no sine lyspakker inkludert ALC styrestrømadapter.

NB! ALC kan kun benyttes til styring av 12V reléledningsnett. ALC må ikke under noen omstendigheter kobles direkte til en lyskilde / ledbar.

Ved problemer underveis bruk maksimalt 30—60min på feilsøking. Kontakt bilkomponenter.no om du har problemer du ikke finner en umiddelbar løsning på.

Bilkomponenter AS har ikke ansvar for eventuelle skader eller feil du påfører bilen under installasjonen.

Verktøy

For å utføre installasjonen trengs minimum følgende verktøy/utstyr:

  • 10 mm pipe
  • Skralle
  • Plastverktøy for å demontere plastdeksler
  • Flatt skrujern
  • Drill
  • 3-4 mm bor
  • 2 stk. grovgjengede skruer, fortrinnsvis byggskruer / farmerskruer  (valgfritt)

 

Demontering

  • Åpne panseret
  • Fjern det øverste dekselet inn mot ruten - løftes rett opp
  • Fjern dekselet rundt luftinntaket, kun festet med pop-klips
  • Vipp opp handlekrokene - nyere biler har ingen kroker her
  • Dra dekselet med nødåpner/lys opp mot deg, og koble fra kontakten
  • Skru ut alle boltene merket med rødt i bildet under - 7 stk., med 10mm pipe /skralle
  • Løft ut «frunkbaljen»

 

 

Montering av ALC og strøm

Denne fremgangsmåten tar kun for seg dagens versjon av ALC, og Lumen relésett. ALC skal alltid kobles sammen med relésett før resterende tilkoblinger til bilen og 12V batteriet gjøres.

Koble sammen reléledningsnettet med ALC styrestrømadapter slik:

  • Fjern vippebryter fra reléledningsnett
  • Koble den hvite ledningen fra ALC sammen med den hvite ledningen fra relésett (styrestrøm fjernlys) ved å skyve han og hun av flatstiftene sammen.  
  • De overskytende flattstiftene fra relésettet skal ikke brukes. Tape over for å unngå strømlekkasje mellom disse to

Tilkobling av +12V og jord. 

  • Tilkobling av jord, alle årsmodeller.
    • Koble først ringsko fra sort ledning på relésettet til jordingspunktet merket med ring rundt på bildet under. Her trenger du en 10 mm pipe/skralle for å løsne bolten, skru den helt ut, og deretter inn igjen med ringskoen påmontert.
  • Tilkobling +12V på 2019 - 2021
    • Koble til de røde ledningene med hver sin sikringsholder og ringsko fra henholdsvis ALC og relésett direkte til (+) polen på batteriet. 

  • Nyere Tesla Model 3 (2022 -> har lithium 12V batteri. Her må du i tillegg benytte en bolt og mutter (følger ikke med i leveransen). 12V ledningene fra relésett og fra ALC kobles til «jumpstart» skinnen som du finner under dekselet vist på bildet. Koble til i nederste hull.

 

Deretter kobles ALC til bilens hovedlykt. Dette gjøres av praktiske årsaker enklest på førersiden

  • Koble original kontakt fra lykten på førersiden
  • Koble så han-kontakten fra T-koblingen fra ALC til bilens lykt
  • Koble til slutt original kontakt tilbake i hun-kontakten i T-koblingen

Koble lykten til reléledningsnettet og test funksjonaliteten før du går videre til neste punkt. Testes best ved å bruke lyshornet - dra lyshendelen mot deg og kontroller at ledbaren aktiveres sammen med bilens original fjernlys.

 

Montering av ledbar

  • Tre lyktens kontakt gjennom grillen fra utsiden, og inn i frunk. Kabelen og kontakt tres fra på undersiden mellom gummipakning og luftinntak. Kjenn deg frem med fingrene og press kontakten mellom disse og inn i frunk.
  • Dra etter litt av kabelen slik at du enkelt kan få koblet ledbarens kontakt til relésettet. Kabelen strammes forsiktig opp, og stripses eventuelt til grillen slik at kabelen ikke havner i klem.
  • Skru ledbarens fester fast til hver ende av lykten. Festene skal peke ut og bakover om mulig.
  • Sentrer lykten i forhold til skiltet, og mål opp korrekt dypde. Pass på at lykten ikke tar i grillen i bakkant. Setter du lykten for langt inn slik at den tar i grillen vil dette medføre vanskeligheter med å justere lyset i etterkant
  • Marker med tape i ytterkant, og i dybden før du forborer de to skruhullene. Husk at boret du bruker må være mindre enn skruens diameter.
    Du kan feste ledbaren til bilen på to ulike måter:
    • Enklest - Benytt sorte farmerskruer el.l. som du skru fra utsiden. Ikke stram for hardt. Denne løsningen fungerer fint selv i svært høye hastigheter (testet på Autobahn m.m.)
    • Vanskeligere (som på bildet) - bor opp hullene slik at de medfølgende maskinskruene (gjelder kun Lazer Linear Elite) kan skrus fra innsiden av fangeren og ut i festene.


Test lykten igjen, og fest deretter ALC-boksen med dobbelsidig tape på «veggen» rett bak lykten, og påse at kontaktene mellom bil, ALC og lykt ikke blir hengende med såkalt drypkant.

Dryppkant - For å unngå dette. Fest kontaktene så flatt som mulig - bruk f.eks strips - og la deretter ledningene gå ut og ned på hver side av kontaktene. Dette er svært viktig for å hindre at det over tid kommer fuktighet inn i kontaktene.

Kveil opp eventuelt overskyttende kabler og bunt de sammen med strips. Plasser overskyttende kabel til høyre for 12V batteriet, eller på annet egnet sted 

Pass på at reléet på reléledningsnettet peker oppover slik at det aldri vil kunne renne vann inn i reléet.

Fest resten av kablene med strips el.l. for å hindre at de kommer i klem under frunkbaljen etc. Bruk krympestrømpe/tape på tilkoblingene mellom relé og ALC

Monter inn frunkbaljen etc i motsatt rekkefølge.

 

Feilsøking

Skulle ledbaren ikke fungere sammen med bilens originale fjernlys sjekk følgende før du kontakter oss:

  • Hvis bilens originale hovedlykt står kontinuerlig på. Gå direkte til punktet angående fukt i kontakt mellom ALC, lykt og bil. Hvis ikke gå til punktet under.
  • Kontroller at ikke ALC er deaktivert ved et uhell, eller ved lysshow, dette gjøres slik:
    • Bil parkert med gir i «P»
    • Skru bilen på ved å trykke på bremsen (slipp foten av bremsen etter at bilen er på).
    • Skru av «auto fjernlys».
    • Skru av alle utvendige lys fra skjermen.
    • Innen 4 sekunder etter at lysene har skrudd seg av , blink 6 ganger med lyshornet. Sørg for at hendelen slippes tilbake til grunnposisjon mellom hvert blink.
    • Ledbaren skal nå kvitere med 3 lysblink / 3 klikk i relé - hvis ikke gå videre.

Fungerer ledbaren fremdeles ikke?

  • Kontroller sikringen på reléledningsnett. Er sikringen gått, bytt sikring. Om sikringen er hel gå til neste punkt.
  • Kontroller selve reléet ved å dra det løst fra ledningsnettet, og se etter irr eller rust på "beina" til reléet. Er reléet ødelagt, bytt. Om reléet er i orden, gå til neste punkt.
  • Kontroller alle tilkoblinger mellom 12V batteri, reléledningsnett, og ALC. Finner du dårlige koblinger eller irr/rust. Rett feilen, og test ledbaren. Om alt ser bra ut gå til neste punkt.
  • Kontroller ledbarens funksjon ved å holde stryestrømkabelen fra relesett direkte mot batteriets +12V pol. Dette må kun gjøres når styrestrømkabelen er frakoblet ALC. Ledbaren skal nå tenne. Får du lys på denne måten gå til neste punkt.
  • Mål med multimeter eller prøvelampe om ALC gir ut styrestrøm på den hvite ledningen fra ALC når ALC er tilkoblet lykt og +12V, og fjernlyset på bilen er aktivt. Får du ikke styrestrøm her - gjennomfør prosedyren som aktiverer ALC en gang til sli. Får du styrestrøm ut fra ALC se under.

Hvis alle stegene over feiler er det antakelig fukt i en av kontaktene mellom ALC og bil, eller i kontaktene mellom relésett og ledbar. Koble i så fall disse fra hverandre og se etter fukt, irr, eller andre ting som kan gi dårlig kontakt.

Finner du fremdeles ingen åpenbare feil? Kontakt oss på support@bilkomonenter.no med informasjon om ditt ordrenummer, hvilke trinn i feilsøkingen som er gjennomgått, og så mye informasjon om problemene dine som mulig.

 

Funksjon / Innstillinger

ALC vil når den står i Auto (default ved levering) sørge for at ledbaren skrus av og på sammen med bilens originale fjernlys. Ved spesielle værforhold som tett tåke eller tett snøvær vil det kunne være behov for å midlertidig deaktivere ledbaren.

Midlertidig deaktivering gjøres på følgende måte:

Under kjøring, bilens lys i «AUTO» (i lysmenyen på bilen)

  • Deaktivering av ledbar / OFF
    • Dra til deg hendelen for fjernlys (lyshorn) 6 ganger innen 4 sek
    • Ledbaren vil nå ikke gå på sammen med bilens fjernlys
  • Aktivering av ledbar / Auto
    • Dra til deg hendelen for fjernlys (lyshorn) 6 ganger innen 4 sek
    • Ledbaren vil etter aktivering gå på sammen med bilens fjernlys.

 

Er ALC midlertidig deaktivert under kjøring vil ALC automatisk gå tilbake til «AUTO» (grunninntilling) når bilen har vært låst og gått i såkalt sleep. Dette skjer vanligvis etter ca. 10-20 min. 

Skulle du ønske å endre grunninnstilling fra AUTO til OFF på ALC - denne fremgangsmåten brukes også for å sette ALC tilbake i AUTO om den tidligere har blitt satt i OFF ved lysshow eller annet.

Fremgangmåten er som følger:

  • Bil parkert, og på (trykk 1x på bremsen for å starte bilen, slipp så bremsen).
  • Sett girvelger i «P».
  • Trykk frem lysmenyen på skjermen.
  • Skru av automatiske fjernlys om du har dette aktivert.
  • Sett lysene i «OFF / AV».
  • Innen 4 sekunder etter at hovedlysene er slukket:
    • Blink 6 ganger med lyshornet

 

NB! Husk at ledbaren nå ikke vil komme på med fjernlys ved oppstart. For å reverser innstillingene i ALC tilbake til AUTO, gjenta prosedyren.

I vanlig bruk anbefales det ikke å endre grunninnstilling på ALC.