Gratis frakt over 499,- (kundeklubb)
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Gratis frakt over 499,- (kundeklubb) | Stort utvalg | Rask handel

Montering av ekstralys Tesla Model X (2016-2021)

Manualen gjelder montering av «vanlig» ekstralys på Tesla Model X (2016 - 2021). For montering av Lazer ekstralys med «SMART-funksjon», se tilleggsmanualen her for mer informasjon om tilkobling av ALC og trådløst relé.

© Bilkomponenter AS

Versjon 1.0

Forbehold

Les hele manualen før du starter på installasjonen, og sørg for at du forstår alle aspekter ved monteringen.

Manualen forutsetter at du benytter bilkomponenter.no sine lyspakker inkludert ALC styrestrømadapter.

NB! ALC kan kun benyttes til styring av 12V reléledningsnett. ALC må ikke under noen omstendigheter kobles direkte til en lyskilde / ledbar.

Ved problemer underveis bruk maksimalt 30—60min på feilsøking. Kontakt bilkomponenter.no om du har problemer du ikke finner en umiddelbar løsning på.

Bilkomponenter AS har ikke ansvar for eventuelle skader eller feil du påfører bilen under installasjonen.

Funksjoner for ALC kan du lese mer om her - https://www.bilkomponenter.no/blog/funksjoner-alc-styrestrmadapter 

Verktøy

For å utføre installasjonen trengs minimum følgende verktøy/utstyr:

  • 10 mm pipe
  • 12 mm pipe
  • 13 mm pipe
  • Skralle
  • Plastverktøy for å demontere plastdeksler
  • Betteridrill
  • 3-4 mm bor
  • 4 stk. grovgjengede skruer, fortrinnsvis byggskruer / farmerskruer  (valgfritt)

 

Demontering

  • Åpne panseret
  • Fjern det øverste dekselet inn mot ruten - løftes rett opp
  • Fjern deretter de to sidedekslene, og til slutt det lille dekselet fremst
  • Ta av gummilisten rundt frunkbaljen
  • Koble fra lysene (2 stk) bak teppet i frunkbaljen

  • Løft ut filteppet, og skru ut de 20 x 10 mm boltene på hver side

 

  • Ta ut filterboksen med HEPA-filter. Biler uten HEPA-filter, fjern filterboksen

 

  • Fjern beskyttelsesdekselet fra +12V polen på batteriet. 

 

 

 

 

Montering av ALC og strøm

Denne fremgangsmåten tar kun for seg dagens versjon av ALC, og Lumen relésett. ALC skal alltid kobles sammen med relésett før resterende tilkoblinger til bilen og 12V batteriet gjøres.

Koble sammen reléledningsnettet med ALC styrestrømadapter slik:

  • Fjern vippebryter fra reléledningsnett
  • Koble den hvite ledningen fra ALC sammen med den hvite ledningen fra relésett (styrestrøm fjernlys) ved å skyve han og hun av flatstiftene sammen.  
  • De overskytende flattstiftene fra relésettet skal ikke brukes. Tape over for å unngå strømlekkasje mellom disse to

Tilkobling av +12V og jord. 

  • Tilkobling +12V 
    • Koble til de røde ledningene med hver sin sikringsholder og ringsko fra henholdsvis ALC og relésett direkte til (+) polen på batteriet. Mutter løsnes med 12 mm pipe og skralle, eller fastnøkkel.
  • Tilkobling av jord
    • Koble først ringsko fra sort ledning på relésettet til jord. Litt avhengig av årsmodell vil du finne jordingspunkt på ulike steder. Punktene er i midlertid ikke mer enn 20-30 cm fra 12V batteriet i bilen din.  Bolt løsnes med 13 mm pipe og skralle, eller fasnøkkel.

Deretter kobles ALC til bilens hovedlykt. Dette gjøres av praktiske årsaker enklest på førersiden

  • Koble original kontakt fra lykten på førerside
  • Koble så han-kontakten fra T-koblingen fra ALC til bilens lykt
  • Koble til slutt original kontakt tilbake i hun-kontakten i T-koblingen

Koble ekstralyset til reléledningsnettet og test funksjonaliteten før du går videre til neste punkt. Testes best ved å bruke lyshornet - dra lyshendelen mot deg og kontroller at ledbaren aktiveres sammen med bilens original fjernlys.

 

Montering av ledbar

  • Fjern dekselet som skjuler stroppene for nødåpning av frunk - til høyre (sett forfra) for grillen under skiltet.
  • Dra etter litt av kabelen fra innsiden av frunk, og ned gjennom hullet slik at du enkelt kan få koblet ledbarens kontakt til relésettet. Kabelen strammes forsiktig opp, og stripses eventuelt til grillen slik at kabelen ikke havner i klem.
  • Skru de medfølgende festene fast til hver ende av lykten. 
  • Sentrer lykten i forhold til skiltet, og mål opp ca 4cm dybde fra nedre fot på festene ut til kanten på frontfangeren. Pass på at lykten ikke tar i grillen i bakkant. Setter du lykten for langt inn slik at den tar i grillen vil dette medføre vanskeligheter med å justere lyset i etterkant
  • Marker med tape i ytterkant, og i dybden før du forborer de to skruhullene. Husk at boret du bruker må være mindre enn skruens diameter.
  • Skru inn skruene - stram med maks 2 Nm ellers sprekker festene. 


Test lykten igjen, og fest deretter ALC-boksen med dobbelsidig tape under lykten. Påse at kontaktene mellom bil, ALC og lykt ikke blir hengende med såkalt drypkant.

Dryppkant - For å unngå dette. Fest kontaktene så flatt som mulig - bruk f.eks strips - og la deretter ledningene gå ut og ned på hver side av kontaktene. Dette er svært viktig for å hindre at det over tid kommer fuktighet inn i kontaktene.

Kveil opp eventuelt overskyttende kabler og bunt de sammen med strips. Plasser overskyttende kabel til høyre for 12V batteriet.

Pass på at reléet på reléledningsnettet peker oppover slik at det aldri vil kunne renne vann inn i reléet.

Fest resten av kablene med strips el.l. for å hindre at de kommer i klem under frunkbaljen etc. Bruk krympestrømpe/tape på tilkoblingene mellom relé og ALC

Monter inn frunkbaljen etc i motsatt rekkefølge.

 

Feilsøking

Skulle ledbaren ikke fungere sammen med bilens originale fjernlys sjekk følgende før du kontakter oss:

  • Hvis bilens originale hovedlykt står kontinuerlig på. Gå direkte til punktet angående fukt i kontakt mellom ALC, lykt og bil. Hvis ikke gå til punktet under.
  • Kontroller at ikke ALC er deaktivert ved et uhell, eller ved lysshow, dette gjøres slik:
    • Bil parkert med gir i «P»
    • Skru bilen på ved å trykke på bremsen (slipp foten av bremsen etter at bilen er på).
    • Skru av «auto fjernlys».
    • Skru av alle utvendige lys fra skjermen.
    • Innen 4 sekunder etter at lysene har skrudd seg av , blink 6 ganger med lyshornet. Sørg for at hendelen slippes tilbake til grunnposisjon mellom hvert blink.
    • Ledbaren skal nå kvitere med 3 lysblink / 3 klikk i relé - hvis ikke gå videre.

Fungerer ledbaren fremdeles ikke?

  • Kontroller sikringen på reléledningsnett. Er sikringen gått, bytt sikring. Om sikringen er hel gå til neste punkt.
  • Kontroller selve reléet ved å dra det løst fra ledningsnettet, og se etter irr eller rust på "beina" til reléet. Er reléet ødelagt, bytt. Om reléet er i orden, gå til neste punkt.
  • Kontroller alle tilkoblinger mellom 12V batteri, reléledningsnett, og ALC. Finner du dårlige koblinger eller irr/rust. Rett feilen, og test ledbaren. Om alt ser bra ut gå til neste punkt.
  • Kontroller ledbarens funksjon ved å holde stryestrømkabelen fra relesett direkte mot batteriets +12V pol. Dette må kun gjøres når styrestrømkabelen er frakoblet ALC. Ledbaren skal nå tenne. Får du lys på denne måten gå til neste punkt.
  • Mål med multimeter eller prøvelampe om ALC gir ut styrestrøm på den hvite ledningen fra ALC når ALC er tilkoblet lykt og +12V, og fjernlyset på bilen er aktivt. Får du ikke styrestrøm her - gjennomfør prosedyren som aktiverer ALC en gang til sli. Får du styrestrøm ut fra ALC se under.

Hvis alle stegene over feiler er det antakelig fukt i en av kontaktene mellom ALC og bil, eller i kontaktene mellom relésett og ledbar. Koble i så fall disse fra hverandre og se etter fukt, irr, eller andre ting som kan gi dårlig kontakt.

Finner du fremdeles ingen åpenbare feil? Kontakt oss på support@bilkomonenter.no med informasjon om ditt ordrenummer, hvilke trinn i feilsøkingen som er gjennomgått, og så mye informasjon om problemene dine som mulig.